Fett

Økologisk fett til matlaging

I denne kategorien finner du forskjellige fettstoffer du kan bruke til matlaging og baking. Ut over smør, er det for eksempel det vegetariske alternativet kokossmør, som er perfekt til baking av hjemmelaget sjokolade og mange andre desserter da den har et høyt innhold av bl.a. stearinsyre.

Syntes du det er vanskelig å holde styr på fettstoffene? Les videre lengre ned på siden.

Les mer Skjul

På denne siden har vi et utvalg av alternative fettstoffer som er sunnere fettkilder. Disse fettstoffene er sunnere fordi de har et høyt innhold av umettede fettsyrer. Forstår du ikke helt hva fettstoffer er og hvilke av de som er sunne? Fortsett å les!

Hva er fettstoffer?

Fett er en gruppe av kroppens byggestener. Uten fett vil kroppen ikke kunne overleve. Dog handler det også om sammensetningen av fettstoffer.

Kort oppsummert finnes det tre hovedgrupper av fettstoffer; tri-glycerider, fosfolipider og steroler.

Tri-glyceriderne er en lagringsform for fett, som man kan finne i planteoljer, plantefett og synlig fett på kjøtt og fettdepoter hos mennesket.

Fosfolipider er viktige for alle cellefunksjonene, da membranen rundt alle celler er bygget opp av disse. Derfor kan disse også finnes mange steder som egg og kjøtt.

Steroler inneholder visse hormoner samt forstadier til D-vitamin. Kolesterol finner man i melk, egg, smør og kjøtt.

Hva er en fettsyre?

En fettsyre består av lange kjeder at kullstoff-atomer.

Hva er forskjellen på mettede og umettede fettsyrer?

De mettede fettsyrene, også kjent for å være ”de dårlige” fettsyrene inneholder ingen dobbeltbindinger mellom kullstoff-atomene, og jo flere mettede fettsyrer det er i et fettstoff, jo fastere er det. De mettede fettsyrene finnes hovedsaklig i animalsk fett.

Umettede fettsyrene, også kjent som ”hverdagshelten” er lengre og inneholder dermed også dobbeltbindinger mellom kullstoff-atomene. Enumettede inneholder en dobbeltbinding og flerumettede inneholder to eller flere dobbeltbindinger. Jo mer umettet et fettstoff er, jo mer flytende er det. De umettede fettsyrene er også delt opp i familier avhengig av dobbeltbindingens plassering. Disse kalles omega-3, omega-6 og omega-9 fettsyrer.

Essensielle fettsyrer

Essensielle fettsyrer er viktige for mennesket, da kroppen ikke kan produsere denne byggestenen selv. Disse består av to essensielle fettsyrer, nemlig alfa-linolensyre og linolsyre. Ut fra disse to kan kroppen selv danne alle de lengre fettsyrene

Er noen fetttyper sunnere enn andre?

Et kosthold bestående av et stort innhold av mettede fettsyrer øker risikoen for hjerte-kar-sykdommer.

Hvor mye fett bør jeg innta om dagen?

Det anbefales, at den totale mengden fett er 25-35 % av det samlede energiinntaket per dag.

For mettet fett, anbefales maks 10 % av det samlede energiinntaket per dag.

For enumettet fett 10-15 % per dag.

For flerumettet fett 5-10 % per dag.

Er det forskjell på kvaliteten av fettstoffene?

Kvaliteten på fettstoffene kan bli negativt påvirket. Prosessen med utvinning, behandling og oppbevaringsforhold er avgjørende for de individuelle fettstoffenes kvalitet og dermed også hvilke konsekvenser disse fettstoffene får for helsen. De overnevnte,livsviktige fettsyrene er meget sarte, og hvis de blir håndtert hardhendt, kan de harskne og alle de positive egenskapene kan gå tapt. 

Hva er ghee?

Ghee en form for renset smør som kan holde seg i månedsvis ved romtemperatur, og kan varmes opp til steketemperatur uten å bli brent. Ghee lages av usaltet smør som hovedsakelig består av vand, smørolje og tørstoff fra proteinet kasein. Når man lager ghee, varmes smøret langsomt opp frem til vannet er fullstendig fordampet. Ghee inneholder ikke kasein, og svarer derfor på mange måter til nøtte- og planteoljer. Utover det inneholder Ghee betakaroten og A, D, E & K vitamin.

Les mer Skjul